Πεπόνι και διαβήτης: Είναι μια απαγορευμένη σχέση;

Πεπόνι και διαβήτης: Είναι μια απαγορευμένη σχέση;

Πεπόνι και διαβήτης: Είναι μια απαγορευμένη σχέση;

Το καλοκαίρι τα φρούτα προσφέρουν μια ανάσα δροσιάς. Για τους πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη, ωστόσο, είναι μια συνεχόμενη πρόκληση. Πεπόνι και διαβήτης, καρπούζι και διαβήτης αποτελούν αντικείμενο αναζήτησης από τους ασθενείς προκειμένου να κατανοήσουν εάν μπορούν να απολαύσουν τα δύο πιο αγαπημένα καλοκαιρινά φρούτα.

Παρόλο που το πεπόνι μπορεί να φαίνεται ως ένα πιο … επικίνδυνο φρούτο καθώς στη γεύση μπορεί να μοιάζει πιο γλυκό σε σχέση με το καρπούζι, το δεύτερο έχει μεγαλύτερο γλυκαιμικό δείκτη. Ο γλυκαιμικός δείκτης παίζει σημαντικό ρόλο στον καθορισμό του πόσο γρήγορα επηρεάζουν τα τρόφιμα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Μετρά πόσο γρήγορα η ζάχαρη από τα τρόφιμα εισέρχεται στην κυκλοφορία του αίματος. Οσο πιο ταχεία είναι αυτή η διαδικασία, τόσο πιο πιθανό είναι ένα άτομο να βιώσει μια απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα.

Το καρπούζι έχει γλυκαιμικό δείκτη περίπου 72. Κάθε τρόφιμο με γλυκαιμικό δείκτη 70 ή μεγαλύτερο έχει υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Ωστόσο, το Defeat Diabetes Foundation επισημαίνει ότι λόγω του υψηλού ποσοστού νερού στα φρούτα, το καρπούζι έχει χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο σε τυπικό μέγεθος μερίδας 120 γραμμαρίων. Ετσι, η κατανάλωση φρέσκου καρπουζιού δεν αποτελεί μεγάλο πρόβλημα, όταν γίνεται με μέτρο, ο χυμός καρπουζιού, όμως, έχει υψηλότερο γλυκαιμικό φορτίο και ο Οργανισμός συνιστά την αποφυγή του.

Τα άτομα με διαβήτη θα μπορούσαν να συνδυάσουν το καρπούζι με τροφές που είναι πλούσιες σε υγιή λίπη, φυτικές ίνες και πρωτεΐνες, όπως ξηρούς καρπούς ή σπόρους. Αυτός ο συνδυασμός θρεπτικών συστατικών μπορεί να βοηθήσει ένα άτομο να αισθάνεται χορτάτο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και να επιβραδύνει την απορρόφηση της ζάχαρης στην κυκλοφορία του αίματος.

Πεπόνι και διαβήτης

Λίγο καλύτερη επιλογή είναι το πεπόνι καθώς έχει μεσαίο γλυκαιμικό δείκτη, παραμένει όμως ένα φρούτο που χρειάζεται προσοχή στην ποσότητα την οποία καταναλώνει ένας ασθενής με διαβήτη.

Το στομάχι χωνεύει αργά το πεπόνι, προσφέροντας σταθερή ενέργεια για πολλή ώρα. Το συγκεκριμένο φρούτο προσφέρει, επίσης, πολλαπλά άλλα οφέλη. Ενδεικτικά, προλαμβάνει και καταπολεμά την αφυδάτωση, ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση, βοηθά τον μεταβολισμό, αποτελεί ένα καλό τρόφιμο για άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκοιλιότητα, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τα άτομα με διαβήτη είναι καλό να επιλέγουν φρούτα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, ώστε να επιτύχουν καλύτερο γλυκαιμικό έλεγχο.

  • Φρούτα χαμηλού Γλυκαιμικού Δείκτη (κάτω από 55): Κεράσι, Αχλάδι, Γκρέιπφρουτ, Μήλο, Νεκταρίνι, Πορτοκάλι, Αβοκάντο, Μπανάνα, Μούρα, Ακτινίδιο, Φράουλα, Ροδάκινο, Δαμάσκηνο, Σταφύλι.
  • Φρούτα Μεσαίου Γλυκαιμικού Δείκτη (56-69): Πεπόνι, Σύκο, Ανανάς.
  • Φρούτα Υψηλού Γλυκαιμικού Δείκτη (70 και άνω): Καρπούζι, πολύ ώριμα φρούτα.

Από τι επηρεάζεται ο Γλυκαιμικός Δείκτης (ΓΔ)

  • Το είδος του τροφίμου: Όσο πιο επεξεργασμένο είναι ένα τρόφιμο τόσο πιο υψηλός ο ΓΔ. Σε κονσερβοποιημένα φρούτα, μαρμελάδες και smoothies είναι αυξημένος.
  • Την παρουσία φυτικών ινών: Οι φυτικές ίνες καθυστερούν την απορρόφηση της γλυκόζης και έτσι μειώνουν τον ΓΔ ενός τροφίμου και ενός γεύματος. Ένα φρέσκο πορτοκάλι έχει χαμηλότερο ΓΔ από μισό ποτήρι φυσικό χυμό πορτοκαλιού.
  • Τα επίπεδα ωρίμανσης των τροφίμων – Όσο πιο ώριμα είναι τα φρούτα, τόσο πιο υψηλό ΓΔ έχουν). Για παράδειγμα, μία πολύ ώριμη μπανάνα έχει υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη σε σχέση με μια άγουρη.
  • Τη σύσταση του γεύματος: Η συνύπαρξη λίπους ή/και πρωτεΐνης στα γεύματα επηρεάζει το γλυκαιμικό δείκτη.

Με πληροφορίες από Medical News Today, asklipios-diagnosis.gr

Σχετικά άρθρα

No data was found
Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content