Η ώρα κατανάλωσης υδατανθράκων και πρωτεϊνών επηρεάζει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο

Η ώρα κατανάλωσης υδατανθράκων και πρωτεϊνών επηρεάζει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο

Η ώρα κατανάλωσης υδατανθράκων και πρωτεϊνών επηρεάζει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο

Δεν επηρεάζουν μόνο οι διαφορετικές μορφές υδατανθράκων και πρωτεϊνών τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου, αλλά αυτός ο κίνδυνος εξαρτάται επίσης από την ώρα της κατανάλωσης αυτών των θρεπτικών ουσιών, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Οι ερευνητές από καιρό γνωρίζουν ή υποψιάζονται ότι ο κίνδυνος καρδιαγγειακής νόσου ενός ατόμου εξαρτάται όχι μόνο από την πρόσληψη θρεπτικών συστατικών όπως υδατάνθρακες ή πρωτεΐνες, αλλά και από τον τύπο ή την ποιότητα αυτών των θρεπτικών ουσιών, για παράδειγμα, υδατάνθρακες χαμηλής ποιότητας υδατάνθρακες υψηλής ποιότητας. Αλλά μέχρι τώρα, πολύ λίγη έρευνα έχει εξετάσει πώς η κατανάλωση διαφορετικών τύπων υδατανθράκων ή πρωτεϊνών σε διαφορετικές ώρες της ημέρας επηρεάζει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Για την τελευταία ανάλυση, οι ερευνητές εξέτασαν δεδομένα από 27.911 συμμετέχοντες στην Εθνική Έρευνα Εξέτασης Υγείας και Διατροφής των ΗΠΑ, οι οποίοι ολοκλήρωσαν αυτήν την έρευνα μεταξύ 2003 και 2016. Οι συμμετέχοντες απάντησαν λεπτομερείς ερωτήσεις σχετικά με την πρόσληψη τροφής τους και οι ερευνητές χρησιμοποίησαν αυτές τις απαντήσεις για να εκτιμήσουν την πρόσληψη διαφορετικών μορφές θρεπτικών ουσιών σε διαφορετικά γεύματα. Για αυτήν τη μελέτη, οι ερευνητές ενδιαφέρθηκαν συγκεκριμένα για το πώς η κατανάλωση διαφορετικών μορφών υδατανθράκων ή πρωτεϊνών στο πρωινό ή το δείπνο συνδέθηκε με τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου των συμμετεχόντων.

Χαμηλής ποιότητας υδατάνθρακες και ζωϊκή πρωτεΐνη στο δείπνο σχετίζονται με καρδιαγγειακό κίνδυνο

Μετά την προσαρμογή για διάφορους παράγοντες που είναι γνωστό ότι επηρεάζουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου ενός ατόμου – συμπεριλαμβανομένων παραγόντων όπως η ηλικία και το σωματικό βάρος – οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες στη μελέτη που κατανάλωναν την υψηλότερη ποσότητα υδατάνθρακα χαμηλής ποιότητας συνολικά είχαν υψηλότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο. Συγκεκριμένα, το πρώτο πέμπτο των συμμετεχόντων για κατανάλωση υδατανθράκων χαμηλής ποιότητας ήταν 63% πιο πιθανό να παρουσιάσει στηθάγχη (πόνος στο στήθος) και 47% πιο πιθανό να υποστεί καρδιακή προσβολή σε σύγκριση με το πέμπτο κάτω.

Όσον αφορά την κατανάλωση πρωτεϊνών από ζωικές πηγές, το πρώτο πέμπτο των συμμετεχόντων ήταν 44% πιο πιθανό να πάσχουν από στεφανιαία νόσο (CAD) και 44% πιο πιθανό να εμφανίσουν στηθάγχη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι αυτός ο αυξημένος κίνδυνος τείνει να προέρχεται κυρίως από αυτό που κατανάλωναν οι συμμετέχοντες στο δείπνο. Με βάση τη σύγκριση διαφορετικών ποσοστών καρδιαγγειακών παθήσεων σε διαφορετικές ομάδες συμμετεχόντων, διαπίστωσαν ότι η αντικατάσταση χαμηλής ποιότητας με υψηλής ποιότητας υδατάνθρακες και ζωικής προέλευσης με φυτική πρωτεΐνη στο δείπνο θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακού κινδύνου ενός ατόμου κατά περίπου 10%.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι η κατανάλωση ακόρεστων τύπων λίπους, σε αντίθεση με τα κορεσμένα λιπαρά, στο δείπνο συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Το πρώτο πέμπτο των συμμετεχόντων που κατανάλωναν την υψηλότερη αναλογία ακόρεστων προς κορεσμένων λιπαρών ήταν 24% λιγότερο πιθανό να έχουν εγκεφαλικό επεισόδιο.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, ενώ η ποιότητα των θρεπτικών συστατικών όπως οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και οι υδατάνθρακες έχουν σημασία σε οποιοδήποτε γεύμα, ο μεγαλύτερος καρδιαγγειακός κίνδυνος από την κατανάλωση υδατανθράκων χαμηλής ποιότητας, ζωικής πρωτεΐνης και κορεσμένου λίπους φαίνεται να βασίζεται σε αυτό που καταναλώνουν οι άνθρωποι στο δείπνο.

Με πληροφορίες από Diabetes-Self Management

Σχετικά άρθρα

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content