Το πολύ φως σε εσωτερικούς χώρους κατά τη διάρκεια της ημέρας συνδέεται με τη μεταβολική υγεία

Το πολύ φως σε εσωτερικούς χώρους κατά τη διάρκεια της ημέρας συνδέεται με τη μεταβολική υγεία

Το πολύ φως σε εσωτερικούς χώρους κατά τη διάρκεια της ημέρας συνδέεται με τη μεταβολική υγεία

Ο σωστός συνδυασμός εσωτερικού φωτισμού κατά τη διάρκεια της ημέρας – με έντονο φωτισμό το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας και χαμηλό φωτισμό το βράδυ – μπορεί να αυξήσει τη συνολική ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιεί το σώμα και να προάγει τη χαλάρωση τη νύχτα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Diabetologia.

Οι επιστήμονες γνωρίζουν από καιρό ότι η ποιότητα του ύπνου συνδέεται με διάφορα μέτρα κινδύνου για διαβήτη και τον έλεγχο της γλυκόζης στο αίμα. Μελέτες έχουν δείξει ότι η σύντομη διάρκεια ύπνου συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 και ότι ο καλύτερος ύπνος συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο τόσο για τον τύπο 2 όσο και για άλλα προβλήματα υγείας όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση.

Σε άτομα που έχουν ήδη διαβήτη, η ποιότητα του ύπνου συνδέεται με τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μετά τα γεύματα και μακροπρόθεσμα, οι διαταραχές ύπνου συνδέονται με υψηλότερο κίνδυνο θανάτου. Ταυτόχρονα, η αντιμετώπιση των διαταραχών ύπνου συνδέεται με βελτιωμένα αποτελέσματα στον διαβήτη τύπου 2, τόσο πολύ που η ποιότητα του ύπνου μπορεί να θεωρηθεί βασικό στοιχείο της διαχείρισης του διαβήτη.

Η τελευταία μελέτη

Η πιο πρόσφατη μελέτη δεν εξέτασε την ποιότητα του ύπνου, αλλά αντίθετα έναν σχετικό παράγοντα στον ημερήσιο κύκλο ύπνου-αφύπνισης. Οι συγγραφείς της μελέτης σημείωσαν ότι στη σύγχρονη κοινωνία, το τεχνητό φως είναι διαθέσιμο σχεδόν πάντα, με δυνητικά καταστροφικές επιπτώσεις στους φυσικούς βιολογικούς μηχανισμούς του σώματος που βασίζονται στο φως, οι οποίοι ρυθμίζουν τις ορμόνες που σχετίζονται με τον ύπνο καθώς και άλλες λειτουργίες όπως η κατανάλωση ενέργειας και τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Οι περισσότεροι άνθρωποι, σημείωσαν οι ερευνητές, εκτίθενται σε τεχνητό φωτισμό μετά το σκοτάδι, ο οποίος μπορεί να βλάψει την ποιότητα του ύπνου και άλλες βιολογικές λειτουργίες.

Ο στόχος της μελέτης, έγραψαν οι ερευνητές, ήταν να συγκρίνουν ορισμένες βιολογικές αποκρίσεις σε έναν βέλτιστο κύκλο φωτισμού – φωτεινό κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά αμυδρό το βράδυ – έναντι ενός μη βέλτιστου κύκλου φωτισμού που ήταν πολύ χαμηλός κατά τη διάρκεια της ημέρας ή πολύ φωτεινός μετά από το σκοτάδι.

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη ήταν 14 υπέρβαροι ενήλικες με αντίσταση στην ινσουλίνη, που ο καθένας ολοκλήρωσε δύο διαφορετικές εργαστηριακές συνεδρίες 40 ωρών. Κατά τη διάρκεια ενός κύκλου, οι συμμετέχοντες βίωσαν ένα βέλτιστο πρωτόκολλο φωτισμού 24 ωρών με έντονο φως από τις 8:00 π.μ. έως τις 6:00 μ.μ. και στη συνέχεια χαμηλό φως μέχρι τις 23:00. Κατά τη διάρκεια του άλλου κύκλου, αντιμετώπισαν ένα αταίριαστο πρωτόκολλο φωτισμού 24 ωρών με αμυδρό φως κατά τη διάρκεια της ημέρας και έντονο φως το βράδυ. Και στις δύο περιόδους, οι συμμετέχοντες μετρούσαν την ενεργειακή τους δαπάνη και τη θερμοκρασία του σώματός τους και έδιναν συχνά δείγματα αίματος.

Ο βέλτιστος φωτισμός συνδέεται με περισσότερες θερμίδες που καίγονται και βελτιώνει τα επίπεδα μελατονίνης

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι κατά τη διάρκεια του βέλτιστου κύκλου φωτισμού, οι συμμετέχοντες είχαν χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα πριν από το βραδινό γεύμα τους στις 6:00 μ.μ., αλλά είχαν χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μετά από αυτό το γεύμα κατά τη διάρκεια του ασυμβίβαστου κύκλου φωτισμού.

Σε σύγκριση με μια νύχτα “βασικής γραμμής” που προηγήθηκε του 24ωρου κύκλου με ρυθμισμένο φωτισμό, ο βέλτιστος κύκλος φωτισμού δεν οδήγησε σε αλλαγή στην ενεργειακή δαπάνη, ενώ ο αταίριαστος κύκλος φωτισμού είχε ως αποτέλεσμα την καύση λιγότερων θερμίδων κατά τη διάρκεια του ύπνου. Ο αταίριαστος κύκλος φωτισμού είχε επίσης ως αποτέλεσμα την παραγωγή λιγότερης μελατονίνης το βράδυ, μιας φυσικής ορμόνης που βοηθά το σώμα να χαλαρώσει και να ετοιμαστεί για ύπνο. Συνολικά, αυτά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι η ανεπαρκής έκθεση στο φως κατά τη διάρκεια της ημέρας – ή η υπερβολική έκθεση στο φως τη νύχτα – θα μπορούσε να συμβάλει στην αύξηση βάρους και στην κακή ποιότητα ύπνου.

Οι ερευνητές σημείωσαν ότι αυτή ήταν μια πολύ μικρή μελέτη με μικρή διάρκεια, αλλά ότι τα αποτελέσματα δικαιολογούν περαιτέρω μελέτες για να φανεί πώς ο φωτισμός επηρεάζει την ενεργειακή δαπάνη, τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και την ποιότητα του ύπνου σε περισσότερους ανθρώπους για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους.

Με πληροφορίες από Diabetes Self – Management

Σχετικά άρθρα

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content