Η ολλανδική υγιεινή διατροφή μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης σε ασθενείς με διαβήτη

Η ολλανδική υγιεινή διατροφή μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης σε ασθενείς με διαβήτη

Η ολλανδική υγιεινή διατροφή μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης σε ασθενείς με διαβήτη

Ένα ολλανδικό πρότυπο διατροφής, γνωστό ως “Dutch Diet” βρέθηκε να έχει σημαντικά οφέλη στη μείωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης, ειδικά σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με μια ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Psychosomatic Research.

Για πολλά χρόνια, η μεσογειακή διατροφή έχει λάβει πολλή κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης ως έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, κερδίζοντας βραβεία όπως η “καλύτερη διατροφή του 2021”. Παράλληλα, όμως, και άλλα πρότυπα υγιεινής διατροφής έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη αναγνώριση τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της σκανδιναβικής διατροφής, κάτι που δείχνει ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για να επιτευχθεί ο στόχος μιας ικανοποιητικής διατροφής που ενσωματώνει μια μεγάλη ποικιλία συστατικών και φέρνει οφέλη για την υγεία. Η Ολλανδική Υγιεινή Διατροφή είναι απίθανο να είναι γνωστή στους περισσότερους ανθρώπους εκτός της Ολλανδίας.

Στην τελευταία μελέτη, ερευνητές στις Κάτω Χώρες εξέτασαν τη σχέση μεταξύ της τήρησης των ολλανδικών διατροφικών οδηγιών του 2015 – καθώς και της μεσογειακής διατροφής και της δίαιτας DASH, η οποία στοχεύει στη διακοπή της υπέρτασης – και των συμπτωμάτων της κατάθλιψης και του άγχους σε ενήλικες με διαβήτη. Οι συμμετέχοντες ήταν 3.174 ενήλικες με διαβήτη τύπου 1 (1.369 άτομα) ή τύπου 2 (1.805 άτομα), με μέση ηλικία 55 ετών. Με βάση ένα λεπτομερές ερωτηματολόγιο συχνότητας φαγητού, η διατροφή κάθε ατόμου βαθμολογήθηκε με βάση το πόσο κοντά ταιριάζει στα διατροφικά πρότυπα που συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη. Τα συμπτώματα της κατάθλιψης και του άγχους μετρήθηκαν επίσης χρησιμοποιώντας τυποποιημένα ερωτηματολόγια.

Η Ολλανδική Διατροφή συνδέεται με χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης

Συνολικά, παρατηρήθηκαν αυξημένα συμπτώματα κατάθλιψης στο 12% των συμμετεχόντων με διαβήτη τύπου 1 και 12% εκείνων με διαβήτη τύπου 2, ενώ τα αυξημένα συμπτώματα άγχους παρατηρήθηκαν στο 7% αυτών με τύπο 1 και 5% αυτών με τύπο 2. Σε σύγκριση με το ένα τέταρτο των συμμετεχόντων των οποίων η πρόσληψη τροφής ταιριάζει λιγότερο με την Ολλανδική Υγιεινή Διατροφή, το ένα τέταρτο των συμμετεχόντων των οποίων η πρόσληψη τροφής ταιριάζει περισσότερο με αυτήν τη διατροφή ήταν 27% λιγότερο πιθανό να έχουν συμπτώματα κατάθλιψης, με πιο έντονη επίδραση σε άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Όπως σημειώθηκε σε ένα άρθρο για τη μελέτη στο NutraIngredients, ενώ και οι τρεις δίαιτες στη μελέτη βρέθηκαν αρχικά να συνδέονται με χαμηλότερο κίνδυνο συμπτωμάτων κατάθλιψης, μετά την προσαρμογή για παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου, η συσχέτιση αυτή παρέμεινε μόνο για την Ολλανδική Υγιεινή Διατροφή και τη δίαιτα DASH. Και μετά από περαιτέρω προσαρμογή για παράγοντες του τρόπου ζωής όπως το κάπνισμα, η άσκηση και η πρόσληψη θερμίδων, έμεινε μόνο η Ολλανδική Υγιεινή Διατροφή.

Διαφορές μεταξύ διατροφικών προτύπων

Οι λόγοι για αυτές τις διαφορές μεταξύ των διατροφικών προτύπων, επισημαίνουν οι ερευνητές, μπορεί να έχουν πολλά να κάνουν με τον τρόπο αξιολόγησής τους και όχι κάποια εξ αυτών να είναι εγγενώς ανώτερη όταν πρόκειται για τη μείωση του κινδύνου κατάθλιψης. Ενώ η ολλανδική υγιεινή διατροφή βαθμολογείται με βάση 14 διαφορετικές ομάδες τροφίμων, η βαθμολογία της μεσογειακής διατροφής που χρησιμοποιείται στη μελέτη περιλαμβάνει μόνο εννέα ομάδες τροφίμων, ενώ η δίαιτα DASH βασίζεται σε οκτώ ομάδες τροφίμων. Τα φρούτα και οι ξηροί καρποί συνδυάζονται ως μία ομάδα τροφίμων για τη βαθμολογία της μεσογειακής διατροφής, ενώ η ολλανδική υγιεινή διατροφή και η δίαιτα DASH εξετάζουν την κατανάλωση φρούτων ξεχωριστά. Και ενώ οι ξηροί καρποί είναι η δική τους ομάδα διατροφής στην Ολλανδική Υγιεινή Διατροφή, συνδυάζονται με όσπρια για τη δίαιτα DASH.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, αντί να δείξουν ότι η μεσογειακή διατροφή είναι αναποτελεσματική στη μείωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης, τα αποτελέσματα της μελέτης αντικατοπτρίζουν το γεγονός ότι η Ολλανδική Υγιεινή Διατροφή ήταν το διατροφικό πρότυπο που εξέτασε την πρόσληψη τροφής με τη μεγαλύτερη λεπτομέρεια, καθώς και το γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι στην Ολλανδία δεν ακολουθούν ένα μεσογειακό στυλ φαγητού. Και τα κοινά στοιχεία καθεμιάς από τις τρεις δίαιτες που περιλαμβάνονται στη μελέτη – λιγότερο επεξεργασμένα, πλούσια σε λιπαρά και υψηλά σάκχαρα τρόφιμα και καταναλώνουν περισσότερα ολόκληρα τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά, ξηροί καρποί, όσπρια και δημητριακά – είναι πιθανό να είναι ευεργετικά, ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη διατροφή που επιλέγετε να ακολουθήσετε.

Με πληροφορίες από Diabetes Self – Management

Σχετικά άρθρα

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content