Η απογευματινή γυμναστική μπορεί να βοηθάει περισσότερο τα επίπεδα του σακχάρου

Η απογευματινή γυμναστική μπορεί να βοηθάει περισσότερο τα επίπεδα του σακχάρου

Η απογευματινή γυμναστική μπορεί να βοηθάει περισσότερο τα επίπεδα του σακχάρου

Η τακτική σωματική άσκηση – ειδικά η αερόβια άσκηση – έχει αποδειχθεί ότι βοηθά τα άτομα με διαβήτη να ελέγχουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, τουλάχιστον τις ημέρες που ασκούνται. Η αερόβια άσκηση κάνει τα κύτταρα σας πιο ευαίσθητα στην ινσουλίνη, επιτρέποντας στο σώμα να χρησιμοποιεί τη γλυκόζη ως καύσιμο πιο αποτελεσματικά – κάτι που μπορεί να ισχύει για τα άτομα με Διαβήτη Τύπου 1 και Τύπου 2.

Επομένως, η τακτική σωματική άσκηση είναι σημαντική αλλά με τα ερωτήματα όμως να παραμένουν σχετικά με τον καλύτερο τρόπο της άσκησης. Πολλοί άνθρωποι, φυσικά, θα κάνουν μια μορφή άσκησης που απολαμβάνουν σε μια στιγμή που τους ταιριάζει. Αλλά μια νέα μελέτη δείχνει ότι όταν πρόκειται για τον έλεγχο της γλυκόζης στο αίμα, όλες οι ώρες της ημέρας δεν είναι εξίσου καλές για άσκηση.

Καλύτερος έλεγχος της γλυκόζης στο αίμα, λιγότερο λίπος στην κοιλιά

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Physiolog Reports, εξέτασε τις επιπτώσεις της άσκησης σε διαφορετικές ώρες της ημέρας σε 32 άνδρες που θεωρήθηκαν ότι διατρέχουν κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2. Κάθε συμμετέχων ολοκλήρωσε 12 εβδομάδες προπόνησης υπό επίβλεψη που αποτελείται από στάσιμη ποδηλασία, είτε το πρωί (μεταξύ 8 και 10 π.μ.) είτε το απόγευμα (μεταξύ 3 και 6 μ.μ.). Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν 58 ετών, και κάθε πρόγραμμα άσκησης ήταν όσο το δυνατόν πιο προσαρμοσμένο, επιτρέποντας ατομικές διαφορές.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι σε σύγκριση με τους συμμετέχοντες που ασκήθηκαν το πρωί, εκείνοι που ολοκλήρωσαν το απογευματινό πρόγραμμα είχαν μεγαλύτερη ευαισθησία στην ινσουλίνη, καλύτερα επίπεδα γλυκόζης νηστείας, καλύτερη απόδοση άσκησης και μεγαλύτερη απώλεια σωματικού λίπους (μέση απώλεια 1,2 κιλών ή 2,6 κιλών, σε σύγκριση με απώλεια 0,2 κιλών ή 0,4 κιλών).

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα άτομα με μειωμένο μεταβολισμό της γλυκόζης – που μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν άτομα με διαβήτη, αν και δεν συμμετείχαν σε αυτήν τη μελέτη – μπορεί να επωφεληθούν από βελτιωμένα μεταβολικά οφέλη εάν ασκηθούν το απόγευμα. Είναι γνωστό πάντως ότι ο μεταβολισμός μας αλλάζει καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας ως αποτέλεσμα του καρδιακού ρυθμού μας ή του «βιολογικού ρολογιού». Αυτό σημαίνει ότι τα επίπεδα πολλών διαφορετικών ορμονών και άλλων ουσιών ποικίλλουν στο σώμα μας καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Τα ευρήματα συνδυαστικά με προηγούμενη μελέτη

Όπως σημειώθηκε σε ένα άρθρο των New York Times σχετικά με την τελευταία μελέτη, τα αποτελέσματα συμπληρώνουν τα ευρήματα μιας παλαιότερης μελέτης του 2019, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Diabetologia. Αυτή, η μελέτη περιελάμβανε μια μικρή ομάδα ανδρών με διαβήτη τύπου 2, οι οποίοι είχαν επιλεχθεί τυχαία και καλούνταν να ολοκληρώσουν ένα πρόγραμμα άσκησης διαστήματος υψηλής έντασης (HIIT) είτε το πρωί είτε το απόγευμα για δύο εβδομάδες. Μετά από ένα διάλειμμα δύο εβδομάδων, οι συμμετέχοντες έκαναν τότε το ίδιο πρόγραμμα άλλη ώρα της ημέρας. Διαπιστώθηκε ότι οι απογευματινές προπονήσεις βελτιώνουν σημαντικά τον έλεγχο της γλυκόζης στο αίμα, ενώ οι πρωινές προπονήσεις οδήγησαν πραγματικά σε πολύ υψηλές τιμές γλυκόζης στο αίμα.

Η νεότερη μελέτη, η οποία περιελάμβανε πιο μέτρια άσκηση, διαπίστωσε επίσης ότι η απογευματινή δραστηριότητα μείωσε τη γλυκόζη στο αίμα των συμμετεχόντων, ενώ η πρωινή δραστηριότητα την αύξησε – αποδεικνύοντας ότι αυτή η διαφορά δεν περιοριζόταν σε προπονήσεις υψηλής έντασης. Οι ερευνητές σημείωσαν ότι σε μελλοντικές μελέτες, θα ήθελαν να διερευνήσουν τις «μοριακές επιδράσεις» στο σώμα που μπορεί να είναι υπεύθυνες για τις διαφορετικές επιδράσεις στη γλυκόζη του αίματος και το σωματικό λίπος από τις πρωινές και απογευματινές προπονήσεις. Θα ήθελαν επίσης να προσθέσουν βραδινές προπονήσεις στο μείγμα, για να δουν αν αυτές, οι μετέπειτα προπονήσεις, θα ήταν λιγότερο αποτελεσματικές από την απογευματινή άσκηση.

Ενώ η άσκηση οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας είναι πιθανό να έχει κάποια οφέλη για την υγεία, αυτή η μελέτη – και η παλαιότερη από το 2019 – δείχνει ότι θα πρέπει να προσέχετε για υψηλότερη γλυκόζη στο αίμα εάν ασκείτε το πρωί και ενδεχομένως να εξετάσετε το ενδεχόμενο να αλλάξετε το χρονικό διάστημα του ασκήστε.

Πηγή: Diabetes Self Management

Σχετικά άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο