Δίαιτες χαμηλών θερμίδων και υποκατάστατα γευμάτων αποτελεσματικά για την απώλεια βάρους

Δίαιτες χαμηλών θερμίδων και υποκατάστατα γευμάτων αποτελεσματικά για την απώλεια βάρους

Δίαιτες χαμηλών θερμίδων και υποκατάστατα γευμάτων αποτελεσματικά για την απώλεια βάρους

Τα προγράμματα απώλειας βάρους που περιλαμβάνουν δίαιτα πολύ χαμηλών θερμίδων ή φόρμουλες υποκατάστασης γευμάτων μπορεί να είναι η πιο αποτελεσματική διατροφική στρατηγική για απώλεια βάρους – και ύφεση του διαβήτη – σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Diabetologia.

Η ύφεση του διαβήτη τύπου 2 ορίζεται συνήθως ως η έλλειψη ενδείξεων της νόσου, χωρίς να χρειάζονται φάρμακα για τη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η ύφεση του διαβήτη μπορεί να είναι πιο συχνή από ό,τι θεωρούταν προηγουμένως, και εμφανίζεται σε περίπου ένα στα 20 άτομα με τύπο 2. Η έρευνα επισημαίνει πολλούς διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους τα άτομα με τύπο 2 μπορεί να εμφανίσουν ύφεση, όπως η απώλεια τουλάχιστον 10% του σωματικού τους βάρους μέσα σε λίγα χρόνια μετά από διάγνωση διαβήτη, μετά από δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων ή βαριατρική επέμβαση.

Δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων συνδέονται με τη μεγαλύτερη απώλεια βάρους

Για την τελευταία ανάλυση, οι ερευνητές εξέτασαν προηγουμένως δημοσιευμένες μετα-αναλύσεις σχετικά με διατροφικές στρατηγικές για την απώλεια βάρους. Εντόπισαν 19 μετα-αναλύσεις που ταιριάζουν με τα κριτήριά τους, καθεμία από τις οποίες περιελάμβανε από δύο έως 23 μελέτες.

Συνολικά, διαπίστωσαν ότι η μεγαλύτερη απώλεια βάρους σε αυτές τις μελέτες παρατηρήθηκε σε συμμετέχοντες στους οποίους ανατέθηκε να ακολουθήσουν δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων – περιείχαν περίπου 400 έως 500 θερμίδες – για 8 έως 12 εβδομάδες, με αποτέλεσμα κατά μέσο όρο 6,6 κιλά μεγαλύτερη απώλεια βάρους σε σύγκριση με τους συμμετέχοντες στους οποίους ανατέθηκε να καταναλώνουν περίπου 1.000 έως 1.500 θερμίδες κάθε μέρα.

Σε σύγκριση με τους συμμετέχοντες που κατανάλωναν 1.000 έως 1.500 θερμίδες ημερησίως ως μέρος της μελέτης τους, εκείνοι στους οποίους ανατέθηκε να καταναλώσουν υποκατάστατα γευμάτων παρουσίασαν κατά μέσο όρο 2,4 κιλά μεγαλύτερη απώλεια βάρους σε διάστημα 12 έως 52 εβδομάδων.

Συνολικά, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων δεν ήταν καλύτερες για την απώλεια βάρους σε σχέση με τις δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες ή μονοακόρεστα λίπη, η μεσογειακή διατροφή και οι χορτοφαγικές δίαιτες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη οδήγησαν σε ελάχιστη μεγαλύτερη απώλεια βάρους από τις τυπικές δίαιτες (ελέγχου) σε όλες τις μελέτες, οδηγώντας σε 0,3-2,0 κιλά μεγαλύτερη απώλεια βάρους.

Όσον αφορά την ύφεση του διαβήτη, αυτό το αποτέλεσμα παρατηρήθηκε σε ένα διάμεσο 54% των συμμετεχόντων σε μελέτες που αφορούσαν δίαιτες χαμηλών θερμίδων, 11% των συμμετεχόντων σε μελέτες αντικατάστασης γευμάτων και 15% των συμμετεχόντων σε μελέτες που αφορούσαν τη μεσογειακή διατροφή. Ύφεση παρατηρήθηκε επίσης στο 22% των συμμετεχόντων που ακολούθησαν δίαιτες πολύ χαμηλών υδατανθράκων και στο 20% εκείνων που ακολούθησαν δίαιτα πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες, αλλά οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτές οι μελέτες ενέχουν “σοβαρό και κρίσιμο κίνδυνο μεροληψίας” λόγω σχεδιασμό και εφαρμογή τους.

“Οι δίαιτες πολύ χαμηλής ενέργειας και η αντικατάσταση γευμάτων με φόρμουλα φαίνονται οι πιο αποτελεσματικές προσεγγίσεις για απώλεια βάρους και πιθανή ύφεση στον διαβήτη τύπου 2”, κατέληξαν οι ερευνητές, με βάση μελέτες που διήρκεσαν ως επί το πλείστον λιγότερο από ένα χρόνο. “Χρειάζεται μια καλή έρευνα για την αξιολόγηση των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων στο βάρος, τον γλυκαιμικό έλεγχο, τα κλινικά αποτελέσματα και τις επιπλοκές του διαβήτη”, πρόσθεσαν.

Με πληροφορίες από Diabetes Self – Management

Σχετικά άρθρα

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content