Τα γλυκαντικά με λίγες θερμίδες βοηθούν στην απώλεια βάρους

Τα γλυκαντικά με λίγες θερμίδες βοηθούν στην απώλεια βάρους

Τα γλυκαντικά με λίγες θερμίδες βοηθούν στην απώλεια βάρους

Η αντικατάσταση των σακχαρούχων ποτών με εναλλακτικά ποτά που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων, όπως η στέβια, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια βάρους και τη μεταβολική υγεία, σύμφωνα με μια νέα ανάλυση που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό JAMA Network Open.

Υπάρχει μια μακροχρόνια συζήτηση σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους και τα οφέλη από τη χρήση γλυκαντικών χαμηλών θερμίδων, ειδικά στην κοινότητα του διαβήτη. Αν και αυτά τα γλυκαντικά δεν περιέχουν γλυκόζη και δεν μπορούν να αυξήσουν άμεσα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητα αβλαβή, και μπορεί να μην οδηγήσουν στα οφέλη που ελπίζουν οι άνθρωποι. Μια ανάλυση πριν από λίγα χρόνια διαπίστωσε ότι σε επτά διαφορετικές κλινικές δοκιμές, η κατανάλωση γλυκαντικών χαμηλών θερμίδων δεν είχε σημαντική επίδραση στην απώλεια βάρους, την περίμετρο μέσης ή τον δείκτη μάζας σώματος.

Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι τόσο η ζάχαρη όσο και τα τεχνητά γλυκαντικά μπορεί να προκαλέσουν επιβλαβείς αλλαγές στα κύτταρα που επενδύουν τα αιμοφόρα αγγεία μας, συμβάλλοντας δυνητικά σε καρδιαγγειακές παθήσεις με την πάροδο του χρόνου. Ωστόσο, παρά την έλλειψη σαφών πλεονεκτημάτων για την υγεία και πιθανών κινδύνων που συνδέονται με γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων, πολλοί άνθρωποι με διαβήτη τα καταναλώνουν, πιθανόν με βάση την ιδέα ότι δεν είναι τουλάχιστον τόσο κακά όσο η ζάχαρη όταν πρόκειται για την ικανοποίηση της λαχτάρας για κάτι γλυκό.

Η τελευταία μελέτη

Τώρα, φαίνεται ότι οι άνθρωποι που στρέφονται σε γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων αντί της ζάχαρης μπορεί να ακολουθούν μια σωστή πρακτική, τουλάχιστον όσον αφορά στη διαχείριση του βάρους. Η τελευταία ανάλυση περιελάμβανε την εξέταση 17 διαφορετικών κλινικών δοκιμών στις οποίες ανατέθηκε σε ορισμένους συμμετέχοντες να αντικαταστήσουν ορισμένα ποτά στη διατροφή τους με άλλα ποτά. Αυτές οι δοκιμές περιελάμβαναν συνολικά 1.733 συμμετέχοντες με μέσο όρο ηλικίας τα 33 έτη. Οι περισσότεροι ήταν γυναίκες και όλοι ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι και θεωρήθηκαν υψηλού κινδύνου για διαβήτη.

Σε 12 από τις δοκιμές, ορισμένοι συμμετέχοντες αντικατέστησαν τα σακχαρούχα ποτά με ποτά που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων. Σε εννέα από τις δοκιμές, τους ανατέθηκε να αντικαταστήσουν το νερό με ποτά που περιείχαν γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων. Σε τρεις δοκιμές, ορισμένοι συμμετέχοντες αντικατέστησαν τα σακχαρούχα ποτά με νερό. Όπως δείχνουν αυτοί οι αριθμοί, ορισμένες δοκιμές αφορούσαν περισσότερες από μία ομάδες που έκαναν διαφορετικές υποκαταστάσεις στη διατροφή τους.

Αντικατάσταση ποτών με ζάχαρη σε ποτά με γλυκαντικά χαμηλών θερμίδων που συνδέονται με την απώλεια βάρους

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι συνολικά, η αντικατάσταση των ροφημάτων με ζάχαρη με ποτά που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων συνδέθηκε με μέση απώλεια σωματικού βάρους 1,06 κιλών και μέση πτώση του δείκτη μάζας σώματος κατά 0,32. Η αντικατάσταση των σακχαρούχων ποτών με νερό, από την άλλη πλευρά, δεν συνδέθηκε με άλλα αποτελέσματα. Η αντικατάσταση του νερού με ποτά που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων δεν συνδέθηκε με αλλαγές σωματικού βάρους, αλλά συνδέθηκε με μια ελαφρά μέση αύξηση της A1C κατά 0,21% και μια ελαφρά μέση πτώση στη συστολική αρτηριακή πίεση 2,63 mm Hg.

Δεδομένου ότι υπήρχαν περισσότερα συνολικά δεδομένα για την αντικατάσταση των σακχαρούχων ποτών με ποτά που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων από ό,τι για οποιαδήποτε άλλη υποκατάσταση, οι ερευνητές θεώρησαν ότι αυτά τα στοιχεία ήταν “μέτριας” βεβαιότητας, ενώ η σχέση (ή η έλλειψη σύνδεσης) με τις διαφορές βάρους από τις άλλες αντικαταστάσεις θεωρήθηκε “χαμηλής” βεβαιότητας.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η αντικατάσταση των ροφημάτων με ζάχαρη με ποτά που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες χαμηλών θερμίδων “σχετιζόταν με μικρές βελτιώσεις στο σωματικό βάρος και καρδιομεταβολικούς παράγοντες κινδύνου χωρίς ενδείξεις βλάβης και είχε παρόμοια κατεύθυνση οφέλους με την υποκατάσταση νερού”. Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία από τη χρήση γλυκαντικών χαμηλών θερμίδων είναι ακόμα αβέβαιες, γι’ αυτό πολλοί ειδικοί στον τομέα της υγείας εξακολουθούν να συμβουλεύουν να πίνετε νερό, ή άλλα ποτά όπως τσάι από βότανα όποτε αυτό είναι δυνατό.

Με πληροφορίες από Diabetes Self – Management

Σχετικά άρθρα

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content