Ο λιγότερος ύπνος στη μέση ηλικία αυξάνει τον κίνδυνο άνοιας

Ο λιγότερος ύπνος στη μέση ηλικία αυξάνει τον κίνδυνο άνοιας

Ο λιγότερος ύπνος στη μέση ηλικία αυξάνει τον κίνδυνο άνοιας

Σε άτομα ηλικίας 50 έως 60 ετών, ο ύπνος λιγότερες από έξι ώρες κάθε βράδυ συνδέεται με σημαντικά υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας αργότερα σε σύγκριση με επτά ή περισσότερες ώρες ύπνου, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Communications.

Οι συγγραφείς της μελέτης σημείωσαν ότι η διαταραχή του ύπνου είναι συχνή σε άτομα με άνοια, αλλά δεν είναι σαφές εάν τα πρότυπα ύπνου πριν από τη γήρανση συνδέονται με μεταγενέστερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας. Στην τελευταία μελέτη, και προκειμένου να διερευνήσουν την πιθανή αυτή συσχέτιση, εξέτασαν δεδομένα από 7.959 συμμετέχοντες στη μελέτη που παρακολουθήθηκαν κατά μέσο όρο 24,6 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου παρακολούθησης, 521 συμμετέχοντες στη μελέτη εμφάνισαν άνοια – κυρίως μετά την ηλικία των 70 ετών, με μέσο όρο ηλικίας 77,1 κατά τη διάγνωση. Στη συνέχεια, οι ερευνητές συνέκριναν τα πρότυπα ύπνου σε ηλικίες 50, 60 και 70 ετών με τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Υπήρξαν αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ των συμμετεχόντων που κοιμόνταν για περίπου επτά ώρες τακτικά και εκείνων που ο ύπνος τους διαρκούσε λιγότερο από έξι ώρες ή οκτώ ώρες ή ακόμη περισσότερο τακτικά. Ήταν πιο πιθανό να είναι άνδρες – 69,1% στην ομάδα κανονικής διάρκειας, σε σύγκριση με το 67,1% όσων είχαν λίγο ύπνο και το 61,5% όσων κατέγραφαν υπερβολικό ύπνο. Ήταν πιο πιθανό να είναι λευκοί – 91,5% στην ομάδα κανονικής διάρκειας, σε σύγκριση με το 89,6% όσων κοιμόνταν λίγο και το 86,3% όσων κοιμόνταν πολύ. Επίσης, είχαν περισσότερες πιθανότητες να έχουν ιστορικό καλύτερης καρδιαγγειακής, μεταβολικής και ψυχικής υγείας – υποδεικνύοντας ότι ο φυσιολογικός ύπνος θα μπορούσε να είναι το αποτέλεσμα της καλής υγείας, όχι μόνο μιας πιθανής αιτίας καλής υγείας.

Η διάρκεια του ύπνου στη μέση ηλικία συνδέεται με τον κίνδυνο άνοιας

Κατά τη διάρκεια της περιόδου παρακολούθησης, ο χαμηλότερος κίνδυνος άνοιας παρατηρήθηκε σε άτομα που ανέφεραν περίπου επτά ώρες ύπνου κάθε βράδυ, ανεξάρτητα από την ηλικία στην οποία καταγράφηκε αυτή η διάρκεια ύπνου. Μετά την προσαρμογή για κοινωνικούς και δημογραφικούς παράγοντες – όπως η ηλικία, η φυλή και το επίπεδο εισοδήματος και εκπαίδευσης – οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μια μικρότερη διάρκεια ύπνου συνδέεται ακόμη με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Όταν προσαρμόστηκαν περαιτέρω τα δεδομένα για τις συμπεριφορές υγείας και το ιστορικό καρδιαγγειακών, μεταβολικών και ζητημάτων ψυχικής υγείας, υπήρχε ακόμη σημαντική σχέση μεταξύ της διάρκειας ύπνου σε ηλικία 50 και 60 ετών και του κινδύνου εμφάνισης άνοιας. H μικρή διάρκεια ύπνου στα 50 έτη συνδέεται με 22% υψηλότερο κίνδυνο άνοιας και, αντίστοιχα, η βραχεία διάρκεια ύπνου στα 60 χρόνια συνδέεται με 37% υψηλότερο κίνδυνο άνοιας. Δεν υπήρχε σαφής σχέση μεταξύ μεγάλης διάρκειας ύπνου (οκτώ ωρών ή περισσότερο) και κινδύνου άνοιας.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι μεταξύ των συμμετεχόντων με ιστορικό ψυχικής ασθένειας πριν από την ηλικία των 65 ετών, η σχέση μεταξύ της διάρκειας του ύπνου και του κινδύνου άνοιας ήταν παρόμοια με αυτή που παρατηρήθηκε στη συνολική ομάδα, υποδεικνύοντας ότι ο ύπνος είναι σημαντικός στην πρόληψη της άνοιας ανεξάρτητα από την ψυχολογική υγεία ενός ατόμου.

“Υπάρχει μια ευρέως αναγνωρισμένη σχέση μεταξύ του ύπνου και της γνωστικής λειτουργίας, κυρίως λόγω του ρόλου του ύπνου στη μάθηση και τη μνήμη και την απομάκρυνση αποβλήτων από τον εγκέφαλο”, έγραψαν οι ερευνητές.

Με πληροφορίες από Diabetes Self – Management

Σχετικά άρθρα

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content