Διαβήτης τύπου 2 και υγιεινή οικογενειακή ζωή

Διαβήτης τύπου 2 και υγιεινή οικογενειακή ζωή

Διαβήτης τύπου 2 και υγιεινή οικογενειακή ζωή

Όταν ζείτε με διαβήτη τύπου 2, συνειδητοποιείτε γρήγορα ότι η στενή οικογένειά σας ζει επίσης. Η οικογενειακή υποστήριξη είναι απαραίτητη όσον αφορά στην καθημερινή διαχείριση του διαβήτη και την αποφυγή σοβαρών προβλημάτων υγείας που σχετίζονται με την ασθένεια.

Ο διαβήτης μπορεί να επηρεάσει ολόκληρη την οικογένεια με διάφορους τρόπους. Συγκεκριμένα, οι συγγενείς εξ αίματος πρέπει να γνωρίζουν ότι ένα οικογενειακό ιστορικό διαβήτη τύπου 2 τους θέτει σε υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης τόσο του τύπου 2 όσο και του προδιαβήτη. Ο προδιαβήτης διαγιγνώσκεται όταν η γλυκόζη στο αίμα είναι υψηλότερη από την κανονική αλλά όχι αρκετά υψηλή για τη διάγνωση του διαβήτη. Είναι ένας παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2.

Οικογενειακοί δεσμοί που “δεσμεύουν”

Είναι καλά τεκμηριωμένο ότι ο διαβήτης τύπου 2 εκδηλώνεται ανάμεσα σε μέλη οικογενειών. Εάν το έχετε, τα μέλη της οικογένειάς σας – ειδικά στενοί συγγενείς όπως αδέλφια και παιδιά – έχουν ισχυρή γενετική τάση να αναπτύξουν την ασθένεια. Ο κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη στα παιδιά σας σχετίζεται με την ηλικία στην οποία διαγιγνώσκεστε. Εάν έχετε διαγνωστεί πριν από την ηλικία των 50 ετών, ο απόγονός σας έχει μία στις επτά πιθανότητες να εμφανίσει διαβήτη τύπου 2. Εάν διαγνωστήκατε μετά την ηλικία των 50 ετών, η πιθανότητα μειώνεται σε μία στις 13. Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι ο κίνδυνος ενός παιδιού για ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2 είναι περισσότερο αυξημένος εάν ο γονέας με τον τύπο 2 είναι η μητέρα και ότι ο κίνδυνος αυξάνεται περίπου στο 50% εάν έχουν και οι δύο γονείς. Εάν είστε πανομοιότυπος δίδυμος με διαβήτη τύπου 2, ο κίνδυνος του δίδυμου σας είναι σχεδόν τρεις στους τέσσερις.

Εάν έχετε διαβήτη τύπου 2, αλλά δεν μπορείτε να σκεφτείτε συγγενείς που τον έχουν, είναι πιθανό ορισμένοι να το έχουν αλλά δεν το γνωρίζουν ακόμη. Επί του παρόντος, σχεδόν το 30% των ατόμων με διαβήτη τύπου 2 δεν γνωρίζουν ότι το έχουν, και το 51% των ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω έχουν προδιαβήτη.

Ο διαβήτης κύησης εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και συνήθως εξαφανίζεται μόλις γεννηθεί το μωρό. Ένα οικογενειακό ιστορικό διαβήτη τύπου 2 αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη κύησης και ο διαβήτης κύησης αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο μιας γυναίκας να αναπτύξει διαβήτη τύπου 2 αργότερα στη ζωή. Εάν έχετε διαβήτη τύπου 2 και έχετε κόρη σε αναπαραγωγική ηλικία που εξετάζει την εγκυμοσύνη, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζει αυτούς τους κινδύνους. Επιπλέον, όταν μια γυναίκα έχει ιστορικό διαβήτη κύησης, αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 του παιδιού της.

Ο τρόπος ζωής έχει σημασία

Ενθαρρύνετε τα μέλη της οικογένειάς σας να κάνουν αλλαγές που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου τους για διαβήτη τύπου 2. Για παράδειγμα, το να είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι και να διατηρείτε έναν καθιστικό τρόπο ζωής αυξάνει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2. Εσείς και τα μέλη της οικογένειάς σας θα επωφεληθείτε από την εστίαση σε αλλαγές στον τρόπο ζωής που όχι μόνο βοηθούν το δικό σας σχέδιο θεραπείας του διαβήτη, αλλά και τα μέλη της οικογένειάς σας για πρόληψη.

Τα δεδομένα δείχνουν ότι τα άτομα με προδιαβήτη διατρέχουν υψηλό κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Η υιοθέτηση υγιεινών τρόπων διατροφής, η μείωση βάρους 5% έως 10% του συνολικού σωματικού βάρους και η τακτική σωματική δραστηριότητα μπορεί να επαναφέρουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα στο φυσιολογικό και πιθανώς να αποτρέψουν ή να αναβάλλουν την έναρξη του διαβήτη τύπου 2.

Οι αλλαγές στη διατροφή και η σωματική δραστηριότητα αποτελούν επίσης ακρογωνιαίο λίθο για τη θεραπεία του διαβήτη κύησης. Μετά τον τοκετό, οι γυναίκες που είχαν διαβήτη κύησης μπορούν ουσιαστικά να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη κύησης με μελλοντικές κυήσεις και διαβήτη τύπου 2 αργότερα ακολουθώντας ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής και άσκησης.

Υγιεινή διατροφή

Ένα υγιεινό πρόγραμμα γευμάτων είναι ένα σημαντικό μέρος του σχεδίου θεραπείας σας όταν έχετε διαβήτη τύπου 2. Οι συμβουλές από ένα διατροφολόγο είναι απαραίτητη για να σας βοηθήσει να μάθετε πράγματα όπως η ερμηνεία των ετικετών των διατροφικών γεγονότων, η διαχείριση του μεγέθους της μερίδας, η εκμάθηση της επίδρασης και της ισορροπίας των τροφίμων που περιέχουν υδατάνθρακες και η τροποποίηση της πρόσληψης θερμίδων για την επίτευξη ενός υγιούς σωματικού βάρους.

Φυσικά, συνιστάται η υγιεινή διατροφή για όλα τα μέλη της οικογένειας. Στην πραγματικότητα, τα άτομα με υψηλό κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2 μπορούν να μειώσουν αυτόν τον κίνδυνο με μέτρια απώλεια βάρους – περίπου 7% του σωματικού βάρους – χρησιμοποιώντας διατροφικές στρατηγικές που περιλαμβάνουν την κατανάλωση λιγότερων θερμίδων και τη μείωση της πρόσληψης λίπους.

Μαγική κίνηση

Οι ενήλικες με διαβήτη τύπου 2 πρέπει να φροντίζουν για την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας σε τουλάχιστον 150 λεπτά εβδομαδιαίως. Το ιδανικό είναι η μέτρια αερόβια δραστηριότητα, όπως το περπάτημα, διασκορπισμένη τουλάχιστον τρεις ημέρες κάθε εβδομάδα, με όχι περισσότερες από δύο συνεχόμενες ημέρες χωρίς άσκηση. Μερικά άλλα παραδείγματα μέτριας σωματικής άσκησης περιλαμβάνουν ποδηλασία, αερόμπικ νερού, περπάτημα σκάλας, κηπουρική.

Κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης, προσπαθήστε να διατηρήσετε τον καρδιακό ρυθμό μεταξύ 50% και 70% του μέγιστου καρδιακού σας ρυθμού. Για να υπολογίσετε τον μέγιστο καρδιακό σας ρυθμό, αφαιρέστε την ηλικία σας από 220. Εάν είστε 60 ετών, ο μέγιστος καρδιακός ρυθμός σας είναι 220 μείον 60 ή 160 παλμούς ανά λεπτό, έτσι το 50% έως 70% του μέγιστου καρδιακού ρυθμού σας θα είναι 80 έως 112 παλμοί ανά λεπτό. Κατά τις πρώτες εβδομάδες, στοχεύστε στο χαμηλότερο μέρος του ποσοστού-στόχου σας και, στη συνέχεια, αυξήστε σταδιακά προς τον υψηλότερο αριθμό.

Ενημερώστε τα μέλη της οικογένειάς σας για την κανονική σωματική σας δραστηριότητα – η συμμετοχή και η άσκηση μαζί σας μπορεί να τους βοηθήσει να αποφύγουν την ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2. Η τακτική μέτρια δραστηριότητα των 150 λεπτών την εβδομάδα έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τη γλυκόζη στο αίμα σε άτομα που κινδυνεύουν και μειώνει το ποσοστό εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 με την πάροδο του χρόνου. Ακόμα και μικρά παιδιά στην οικογένειά σας που διατρέχουν κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 μπορούν να επωφεληθούν από τη συμμετοχή σε τουλάχιστον 60 λεπτά καθημερινής σωματικής άσκησης.

Σημειώνεται ότι οι παιδίατροι συνιστούν να περιοριστεί ο καθιστικός χρόνος ενός παιδιού μπροστά από την τηλεόραση ή τον υπολογιστή. Για να αυξήσετε τα επίπεδα δραστηριότητας ολόκληρης της οικογένειας, προσπαθήστε να συμπεριλάβετε περισσότερες δραστηριότητες, όπως το περπάτημα πάνω και κάτω από τις σκάλες και το επιτόπιο περπάτημα κατά τη διάρκεια τηλεοπτικών διαφημίσεων στην καθημερινή ζωή.

Με πληροφορίες από Diabetes Self-Management

Σχετικά άρθρα

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Μάθε πρώτος τα τελευταία νεα

Κάνε Subscribe στο newsletter μας

Θα λαμβάνεις δύο newsletter κάθε μήνα. Απεγγράψου όποια στιγμή θες εσύ. 

Skip to content